Museística 2019
El CosmoCaixa va presentar la nova exposició estable, la Sala Univers / Crèdit: MediaproExhibitions
El 2019, a Barcelona, el CosmoCaixa va presentar la nova exposició estable, la Sala Univers, de 3.500 m2, amb l’objectiu de continuar sent un referent mundial en el camp de la divulgació científica. Permet fer un recorregut que s’inicia amb el big-bang a la secció Kósmos, segueix amb la secció Evolució, que mostra des de l’origen de la vida fins als primers passos dels humans, i finalitza amb Fronteres, on s’explica com només la ment humana es pot preguntar per les lleis que regeixen l’univers i descobrir-les. Aquests tres relats queden connectats al centre de l’espai per un immens globus terraqüi per tenir present que som part del planeta Terra.
Amb el títol de “Barcelona flashback”, el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) va inaugurar una nova exposició estable concebuda com un assaig per a la futura renovació total de la casa Padellàs, seu central del museu. Ofereix una mirada singular a través d’un centenar d’objectes (en concret, 107) de diverses èpoques, alguns mai exposats i altres donats per particulars, que permeten recórrer la història de Barcelona i, alhora, descobrir l’anècdota de cadascuna de les peces. El recorregut s’estructura en cinc fases: testimonis, construir relats, explorar territoris, comparar amb altres ciutats i llegir patrimonis.
El Museu Monestir de Pedralbes va estrenar una mostra de llarga durada titulada “Rere els murs del monestir. Set-cents anys d’una història en femení”. A partir d’una important tasca de documentació i estudi dels arxius del monestir, s’ha optat per l’aplicació de tecnologies audiovisuals i multimèdia. Conté una recreació amb tecnologia 3D que permet entrar de manera virtual als diferents espais monàstics. Així mateix, al monestir es va presentar una maqueta tàctil 3D de la tomba de la reina Elisenda de Montcada, una iniciativa d’accessibilitat universal que permet als invidents comprendre els elements formals del monument funerari, per bé que també és accessible al públic general.
També a Barcelona es va obrir al públic la col·lecció històrica del cos de Mossos d’Esquadra, situada a la comissaria de Sant Andreu. S’hi exposa material divers (quadres, uniformes, fotografies i documents) vinculat a la història del cos des dels seus orígens. El fons de la col·lecció té prop de 3.000 objectes i uns 20.000 documents de diferents moments històrics, com ara documentació original de les primeres esquadres del segle XVIII o de la Segona República.
Al Vallès Oriental, el Museu Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu (MATBC) va remodelar la segona planta amb la nova mostra estable “Cardedeu. Mirant passat, teixint futur”, dedicada a donar a conèixer el patrimoni i la història de la localitat a partir de tres àmbits temàtics: territori, benestar i salut, i l’estiueig. També el Museu de Ciències Naturals de Granollers (MCN) va estrenar una nova exposició permanent, “Tu investigues”, que explica de manera atractiva la tasca que duen a terme els científics naturalistes, recreant ecosistemes diferents que permeten explicar els quatre àmbits d’investigació del museu: quiròpters (ratpenats), lepidòpters (papallones), petits mamífers i herpetologia (amfibis i rèptils).
El Museu de les Aigües de la Fundació Agbar, a Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat), va obrir al públic el condicionament, la senyalització i la interpretació del jardí del museu. Hi destaca la reproducció a escala real de la cascada que Gaudí va dissenyar per a la Casa Vicens. A Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental), s’hi va estrenar el Museu del Còmic i la Il·lustració, primer gran centre expositiu d’aquestes característiques del país, ubicat a l’antiga seu de l’Ateneu Santcugatenc. Es tracta d’una iniciativa privada, al marge de les administracions públiques, de tres estudiosos i col·leccionistes de la historieta: Paco Baena, Josep Maria Delhom i José Luis Villanueva.
Va culminar el projecte de rehabilitació i museïtzació del refugi antiaeri de les Escoles de Sant Just Desvern (Baix Llobregat), construït per a protegir la població civil durant els bombardeigs a la Guerra Civil Espanyola i tancat durant més de vuitanta anys. A Esparreguera (Baix Llobregat) es va estrenar el Museu de la Terrissa, que ret homenatge al passat terrisser de la vila. Conserva el darrer forn de llenya que perdura al municipi i exposa més d’un centenar de peces i utensilis donats per diferents famílies d’artesans que havien produït terrissa a Esparreguera.
El Museu de Montserrat va remodelar i dignificar l’àrea d’acollida amb la instal·lació d’un conjunt de models de guix de l’escultor Joan Rebull que havia utilitzat per a fer les escultures que presideixen la façana de l’abadia de Montserrat. El Monestir de Poblet (Conca de Barberà) va ampliar el seu museu i va inaugurar un nou centre de visitants, dotat de recursos audiovisuals i interactius que permeten introduir les claus de lectura per a la visita al conjunt monàstic.
Sala d'exposició del Centre d'Interpretació de la Malvasia, a Sitges / Crèdit: CIM
A Sitges (Garraf), per iniciativa de la Fundació de l’Hospital de Sant Joan Baptista, va iniciar el seu camí el nou Centre d’Interpretació de la Malvasia (CIM), dedicat a aquesta varietat de vi dolç, amb un fort vincle amb la història i la tradició locals, i al passat vitivinícola del municipi. Es troba a l’antic Corral de la Vila, edifici públic del segle XVIII. A la mateixa ciutat, la Fundació Stämpfli va ampliar el seu fons amb vint-i-cinc obres que s’exposen en les tres sales guanyades amb la nova ampliació. Es tracta de peces, sobretot, de Pere Stämpfli, però també de Michel Tysblat i d’altres artistes.
A Vilanova i la Geltrú (Garraf) es va inaugurar la nova nau panoràmica del Museu del Ferrocarril de Catalunya, amb una gran exposició sobre els quaranta anys de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Des d’aquest espai mirador, destinat a exposicions temporals i activitats diverses, s’hi pot visualitzar el conjunt de màquines de tren històriques que custodia el museu.
El Museu Arqueològic de l’Esquerda de Roda de Ter (Osona) va obrir la seva nova exposició permanent sobre el jaciment ibèric i medieval a la rehabilitada antiga caserna de la Guàrdia Civil que es troba a l’inici de la península de l’Esquerda. Es presenta una nova mirada al jaciment, amb vestigis que destaquen per la gran amplitud cronològica, des de l’edat del bronze fins al 1314. En el mateix municipi osonenc, la Fundació Miquel Martí i Pol va inaugurar la seva seu i l’exposició permanent que dona a conèixer la vida i l’obra del poeta a partir de documents i objectes originals. Es troba ubicada en tres cases grogues de La Blava construïdes la dècada de 1930 com a habitatges dels treballadors artesans de la fàbrica, on ell va viure.
La Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC) va obrir, en un hangar de més de 1.300 m2 de l’aeroport de Sabadell (Vallès Occidental), la primera fase del Museu Aeronàutic de Catalunya. De moment, s’hi mostren una dotzena d’avions i avionetes i només obre un cop al mes, amb visites concertades. Per quan s’obri l’accés nord de l’aeroport es preveu haver construït dos hangars més, ampliat el fons en exposició, i poder obrir al públic amb regularitat. A Vilassar de Mar (Maresme), el Museu Enric Monjo va remodelar les dues plantes permanents dedicades a conservar, estudiar i difondre l’obra d’Enric Monjo i hi va presentar un nou audiovisual sobre l’artista.
El Museu d’Història de la Immigració de Catalunya (MhiC), a Sant Adrià de Besòs (Barcelonès), va obrir el nou àmbit expositiu “Temps de migracions”, que completa l’exposició permanent, que ja incloïa el vagó de tren El Sevillano i l’anomenat “Espai Migrar”. Aquesta ampliació expositiva, ubicada als jardins de la masia de Can Serra, està plantejada des del punt de vista de l’educació intercultural, tot oferint al visitant una perspectiva històrica del fenomen migratori.
El Museu de Tortosa (Baix Ebre) es va ampliar amb dos nous espais temàtics. Al pavelló número vuit es mostra l’obra de tres destacats artistes dels segles XIX i XX: els pintors Francesc Gimeno i Antoni Casanova Estorach, i l’escultor Agustí Querol; i es va crear un nou espai expositiu estable a la sala polivalent dedicat a la Tortosa andalusina, on destaquen els fons arqueològics procedents de la necròpolis del castell de la Suda, com una gerreta plena de monedes del primer terç del segle XI.
La col·lecció del cinèfil Josep M. Vallès s'exposa al Museu del Cinema de Vilallonga del Camp / Crèdit: Ajuntament de Vilallonga del Camp
Al Tarragonès, s’hi va inaugurar el Museu del Cinema de Vilallonga del Camp, a la Sala de Cinema Centre Recreatiu, que segueix en activitat després de cinquanta-cinc anys. S’hi presenta la destacada col·lecció de projectors de cinema i de material cinèfil divers de Josep M. Vallès. A la mateixa comarca, a Roda de Berà, al Centre Cívic La Roca Foradada, de la urbanització Roc de Sant Gaietà, es va ampliar el Museu de la Ràdio Luis del Olmo. L’espai renovat està conformat per una sala de 130 m2 on es presenten unes 550 ràdios antigues de la col·lecció privada del destacat periodista radiofònic.
L’Alfolí de la Sal - Museu de l’Escala (Alt Empordà) va obrir al públic l’Espai Víctor Català, a la segona planta de l’immoble històric, amb un important llegat de l’escriptora escalenca, juntament amb les noves dependències de l’Arxiu Històric de l’Escala.
A les Illes Balears, s’hi va estrenar la nova sala de prehistòria del Museu de Manacor, que fa un repàs per un període cronològic que abasta més de 1.700 anys i que dona a conèixer les campanyes d’excavació dels jaciments de l’Hospitalet Vell i la Ferradura. Al Port de Sóller va tornar a obrir al públic, després de set anys de tancament, el Museu de la Mar de Santa Caterina, que ha esdevingut una de les seus del nou Museu Marítim de Mallorca, en fase de desplegament.
El Consell de Menorca va habilitar al centre d’interpretació de Torre d’en Galmés una aplicació de realitat virtual que permet una experiència immersiva en una casa del període talaiòtic de fa 2.300 anys; i, alhora, es va renovar la senyalització interpretativa del jaciment. A la naveta des Tudons de Ciutadella es va adequar un espai de visitants amb seients i sis plafons informatius per facilitar la comprensió del monument.
Maqueta del far de la Mola de Formentera, que forma part de l'exposició de divulgació del patrimoni marítim del mateix far, i que es pot visitar / Crèdit: Far de la Mola
A Formentera es va obrir al públic el Far de la Mola, com a equipament cultural i de divulgació del patrimoni marítim. Conté, d’una banda, una exposició estable dedicada a la mar i al vincle entre els formenterencs i el medi marítim, i de l’altra, un espai dedicat a exposicions temporals de caràcter artístic.
Al País Valencià cal destacar que el Museu de Belles Arts de València va obrir la seva nova instal·lació permanent dedicada a l’obra de Sorolla: “L’inici de la pintura moderna a Espanya: Sorolla i el seu temps”, que contextualitza l’autor i retrata el naixement de la pintura moderna entre els segles XIX i XX a través d’un relat que relaciona les obres del destacat pintor valencià amb les dels seus mestres i deixebles. Suposa una ampliació de prop de 1.000 m2 de l’espai expositiu, un 30% més, que completa la col·lecció permanent d’aquesta gran pinacoteca.
Xàtiva (Costera) va estrenar el nou Centre d’Interpretació de l’Espai Borja, a la capella de l’Antic Hospital Reial, que recupera un espai històric des del qual es promou la divulgació del patrimoni local i s’explica la vinculació amb Xàtiva d’una de les famílies més importants del Renaixement en l’àmbit internacional.
L'antiga llotja rehabilitada de Dénia acull el Museu de la Mar / Crèdit: Museu de la Mar
Va néixer el Museu de la Mar de Dénia (Marina Alta) a l’antiga llotja rehabilitada, amb una exposició de més de 400 objectes, amb una cronologia des del segle VI aC fins a l’inici del segle XX, que testimonien la història marítima de la ciutat. A Alzira (Ribera Alta) va reobrir el renovat Museu Faller, que permet descobrir l’evolució de les falles a Alzira, en tots els vessants, i es va adherir a la creació de la Xarxa Valenciana de Museus Fallers per a promoure les Falles de València, reconegudes com a patrimoni immaterial cultural de la humanitat per la UNESCO des del 2016.
L’Alqueria d’Asnar (Comtat) va inaugurar el Museu del Paper a l’antic ajuntament del poble. Explica la història de l’emblemàtica fàbrica de paper de fumar Bambú de l’empresa Papeleras Reunidas, vinculada a la població des de fa més de cent anys. S’hi poden veure llibrets de paper de fumar, cartells, mostres de publicitat de l’època i objectes diversos relacionats amb la indústria paperera. A Ibi (Alcoià), l’antiga fàbrica de joguines Rico acull el nou Arcade Vintage - Museu del Videojoc, que en mostra més de 300 màquines, entre les quals hi ha les més destacades de la història dels jocs electrònics.
A Almenara (Plana Baixa) es va obrir el Centre d’Interpretació de la Línia XYZ, a la Casa dels Anglesos del Paratge dels Estanys d’Almenara, amb l’objectiu d’explicar la línia defensiva construïda per l’exèrcit republicà durant la Guerra Civil, de la qual perduren diversos vestigis a la zona. D’altra banda, Alcossebre (Baix Maestrat) disposa d’un nou espai expositiu a l’ermita de Santa Llúcia, on es presenten les restes arqueològiques trobades in situ i s’explica la importància de l’indret al llarg de la història.
La Diputació de Castelló va incorporar el nou Centre d’Interpretació i Promoció Turística de la Ruta dels Molins de Llucena (Alcalatén) al seu impuls a la creació de productes de turisme d’experiències a la província.
Videomapatge de les pintures murals romàniques de l'església de Santa Coloma a l'Espai Columba (Andorra) / Crèdit: Turisme Andorra la Vella
A Andorra es va inaugurar l’Espai Columba, que mostra les pintures murals romàniques de l’absis de l’església de Santa Coloma a pocs metres de l’església romànica on s’emplaçaven, així com diversos objectes litúrgics provinents de les esglésies medievals andorranes. A l’església, s’hi ofereix una projecció en sistema de videomapatge que permet recrear el seu aspecte aproximat al segle XII.
En l’àmbit internacional, entre les novetats va destacar l’obertura del Museu Nacional de Qatar, a Doha, amb una arquitectura projectada pel francès Jean Nouvel inspirada en una rosa del desert. Disposa de 40.000 m2 de superfície i pretén ser l’equipament cultural de referència d’aquest estat del golf Pèrsic.
A la ciutat xinesa de Xangai, en un gran complex arquitectònic de tres volums amb una superfície de prop de 25.000 m2, a la vora del riu Huangpu, s’hi va presentar el Centre Pompidou × West Bund Museum Project, un gran projecte d’intercanvi artisticocultural entre França i la Xina. És situat al centre del nou barri Xuhui Waterfront, destinat a convertir-se en el corredor cultural més gran d’Àsia, i acull una àmplia programació multidisciplinària. Mentrestant, a Hong Kong, al port de Tsim Sha Tsui, hi va obrir les seves portes el K11 Musea, un híbrid entre espai cultural i comercial que pretén combinar art, arquitectura, disseny, sostenibilitat i comerç detallista.
El conjunt monumental de Petra (Jordània), destacat patrimoni mundial de la UNESCO, va inaugurar el nou Petra Museum, que mostra els vestigis arqueològics i complementa la visita a la ciutat rosa del desert jordà. A l’Iraq, el Museu de Bàssora, ubicat al palau Lakeside construït per a Saddam Hussein el 1990, el segon més gran del país després del Museu Nacional de l’Iraq, va obrir tres noves galeries, fet que va quadruplicar el seu espai d’exposició.
Nova sala de programació en directe i experimental del remodelat MoMA de Nova York / Crèdit: MoMA
A Nova York va reobrir el remodelat Museu d’Art Modern (MoMA), referent mundial de l’art contemporani. Ha ampliat en un terç la seva superfície expositiva i ha actualitzat el seu plantejament conceptual per fer un museu més divers, flexible i atractiu al públic. A la mateixa ciutat es va inaugurar el Museu de l’Estàtua de la Llibertat, que explica la construcció i la història del monument.
El Museo Italiano dell’Audiovisivo e del Cinema (MIAC) es va estrenar als estudis Cinecittà de Roma. Fa un recorregut immersiu i interactiu pels 120 anys d’història del cinema italià. A Egipte, a l’espera del Gran Museu Egipci, va reobrir el Museu de Tantà, a la província d’al-Gharbiya. Dedicat a l’arqueologia, la història i l’art de la regió, des de la prehistòria a l’època islàmica, és un dels primers que es va obrir al país, el 1913, però feia dinou anys que era tancat.
El nou Museu de l’Acròpolis d’Atenes va celebrar el desè aniversari amb una ampliació de la seva àrea expositiva, obrint al públic les restes arqueològiques de la ciutat que s’estenen sota els seus fonaments i que abasten diversos segles d’ocupació humana.
A Berlín es va inaugurar el Futurium, un centre avantguardista concebut com una combinació de laboratori d’idees, seu de debats i espai expositiu sobre el futur. També a Alemanya, coincidint amb els 100 anys del Bauhaus, a la ciutat de Dessau, on va néixer aquesta escola d’arquitectura i disseny, es va inaugurar el Bauhaus Museum, en un edifici obra de l’estudi d’arquitectura barceloní Addenda, guanyador del concurs internacional convocat. Alhora, la considerada ciutat per excel·lència del moviment Bauhaus, la israeliana Tel-Aviv, també va celebrar el centenari amb l’obertura del White City Center, dedicat a preservar i difondre aquest estil arquitectònic.
A la República Dominicana va obrir el Museo de las Atarazanas Reales (MAR), a la Ciutat Colonial de Santo Domingo (patrimoni mundial), amb una destacada col·lecció de 1.200 peces recuperades en les seves costes per l’enfonsament de 12 galions i naus entre els segles XV i XIX.
A París, al cor de la capital, a la plaça Denfert-Rochereau, es va inaugurar el nou Musée de la Libération de Paris - Musée du Général Leclerc - Musée Jean Moulin, format a partir del trasllat i fusió de col·leccions i d’anteriors centres museístics. Es tracta d’un complex museístic dedicat a la Segona Guerra Mundial i a l’alliberament de París, impulsat en el context de la celebració del 75è aniversari de l’esdeveniment. També a la capital francesa es va obrir la Cité de l’Économie (CITÉCO), museu promogut per la Banque de France, interactiu i lúdic, dedicat a l’economia que s’ha ubicat en un edifici històric, l’antic palauet de l’hôtel Gaillard.
Els resultats dels premis atorgats per l’European Museum Forum corresponents al 2019 van ser els següents: el premi al Museu Europeu de l’Any (EMYA) va ser per al Rijksmuseum Boerhaave de Leiden (Països Baixos), un museu científic de gran qualitat i capacitat de comunicació; el premi del Consell d’Europa el va obtenir el Museum für Kommunikation de Berna (Suïssa), per la forma creativa amb què promou l’alfabetització mediàtica al servei d’una ciutadania responsable; el premi Silletto, que reconeix el treball amb la comunitat local, el va guanyar l’Strandingsmuseum St. George de Thorsminde (Dinamarca), per la convincent narració de contes i per la seva relació profunda amb la població local; el premi Kenneth Hudson, que reconeix la innovació social en els museus, va correspondre al Weltmuseum de Viena (Àustria), museu etnogràfic que acull col·leccions importants de cultures no europees, afronta en profunditat el passat colonial i promou el respecte als drets humans i la convivència intercultural, i el nou premi patrocinat pel Museu de Portimão a la capacitat d’acollida i benvinguda dels museus va ser per al Brunel’s SS Great Britain, un vaixell museu, antic vaixell de vapor, que es troba a Bristol (Regne Unit).
Autor: Jordi Padró i Werner